26. března 2016

Líbali jsme se | Recenze

Originál: Two Boys Kissing
Autor: David Levithan
Počet stran: 192
Rok vydání: 2015
Nakladatelsví: Albatros Media - CooBoo

David Levithan napsal příběh založený na skutečné události – Harry a Craig, dva sedmnáctiletí kluci, se zúčastnili líbacího maratonu, aby překonali Guinnessův rekord a zároveň upozornili na předsudky panující ve společnosti. Dehydratovaní a nevyspalí se snaží překonat rekord a jejich úsilí se stává ohniskem, kolem kterého se točí příběh dalších dospívajících kluků, již hledají svoji vlastní identitu, lásku, řeší rodinné problémy – a hlavně touží objevit své místo v tomto světě.


Do knihy jsem se pouštěla s velkým nadšením, protože - a nemyslete si o mně nic špatného - jsem skoro až posedlá homosexuální tématikou. Po přečtení anotace nadšení trochu opadlo, protože jsem nevěděla, co od takového příběhu můžu čekat. Přeci jen líbací maraton, to pro mě není zrovna poutavé téma.

Knížka však předčila očekávání už od první strany. Celým příběhem provází generace homosexuálů, která byla v 80. letech nejvíc zasažena virem HIV a musela si mnoho vytrpět. Teď tihle muži shlížejí na dnešní mladé kluky a sdílejí jejich utrpení i lásky, ačkoliv reálně už s nimi být nemohou. Celé knize to dodává takové zvláštní kouzlo. Tohle se Levithanovi opravdu povedlo.

Mlčení znamená smrt, říkávali jsme. A za tím byl ten předpoklad - ten strach - že smrt znamená mlčení. Někdy tu hrůzu člověk koutkem oka zahlédne. Když někdo blízký onemocní. Když je někdo blízký odvelen do války. Když si někdo blízký vezme život.

Harry a Craig jsou obyčejní kluci, které poutá společná minulost i přítomnost. Obě postavy jsou plné citů a během maratonu se neuvěřitelně podporují, i když nemůžou mluvit. Nejsou to však jediné postavy v knize. Setkáváme se například s Averym, který se narodil jako chlapec v dívčím těle a prochází změnou pohlaví. Právě on potká na gay plesu Ryana a my tak máme možnost nahlédnout do začátků takového vztahu.
Nesmím opomenout ani Coopera, což je velice zvláštní chlapec a v celé knize jsem s ním nejvíc soucítila. Cooper má pocit, že nikam nepatří a jeho jediná útěcha je v zakládání falešných profilů na internetových seznamkách.
Jako poslední tu máme Petera a Niela, kteří společně prožívají svojí první lásku.

V knize chybí kapitoly, což se mnoha lidem může zdát nevyhovující, ale mně to problém nedělalo. V knížkách se vždycky snažím dočítat kapitoly a bylo příjemné, když jsem tady nemusela. Prostě jsem dokončila odstavec a knihu se záložkou zaklapla.

Od prvního okamžiku, kdy jsem se do knihy začetla jsem ji nemohla odložit. Vyvolávala ve mně zvláštní pocity a opravdu člověka nutí se nad některými věcmi zamyslet. Nemůžu hodnotit jinak, než plným počtem.

3 komentáře:

  1. Tuhle knížku aktuálně čtu a musím říct, že jsem z ní dost na rozpacích. Chystám zrovna příspěvek na jednu konferenci o homosexuální tematice v YA a vůbec si nejsem jistá, jestli se mi ta knížka líbí a co o ní chci říct :-D Možná jsi trochu zmírnila mé negativní vidění té knihy, ale uvidím po dočtení, co na ni budu říkat, jsem ve třetině :)
    Ať se daří Tvému blogu, všimla jsem si, že píšeš, že obnovuješ blogerskou činnost :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč vidíš knížku negativně? Snad to není kvůli námětu, ve kterém se vyskytuje homosexuální pár :)

      Vymazat
  2. Rozhodně s tebou souhlasím, byla jsem z knihy paf, navíc se mi skvěle četla! Autor opět nezklamal :)
    Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat