1. července 2017

Řbitov zviřátek | Recenze

Originál: Pet Sematary
Autor: Stephen King
Počet stran: 398
Rok vydání originálu: 1983
Nakladatelsví: Beta

Rodina Creedových se usadí ve starém domě v půvabném prostředí venkova státu Maine. Otec - lékař, krásná žena, rozkošné děti. Zdálo by se, že nic nemůže překazit jejich štěstí. Avšak objevuje se Cosi, co mrazí krev v žilách, Cosi strašnějšího než sama smrt. Cosi nesrovnatelně příšernějšího a silnějšího....

Už dlouho jsem měla chuť přečíst si další Kingovku, u které mi bude běhat mráz po zádech a budu žasnout nad perfektně popsanými postavami, jako tomu bylo u jiných Kingových knížek, které jsem četla. V knihovně mě zaujal právě Řbitov zviřátek, který ve mě svým názvem přesně tohle evokoval.

Příběh se odehrává v roce 1983, kdy se do města Ludlow přistěhuje rodina Creedových. Už od prvních stránek je v celém příběhu cítit tajemno, které se ještě více prohloubí první návštěvou řbitova zviřátek, kam rodinu zavede jejich soused Jud Crandall.

Směrem do středu byly hroby stále starší. Dalo se přečíst méně a méně nápisů, ale ty, které se přečíst daly, dýchaly na člověka minulostí. TRIXIE, ZABYTÁ NA SILNICI 15. 9. 1968. V témže kruhu bylo široké prkno, zapuštěné hluboko do země. Mrazy a tání je zkroutily a naklonily ke straně, ale Louis dokázal přečíst nápis: NA PAMÁTKU MARTY, NAŠEHO MILÝHO KRÁLIČKA. ZEMŘELA 1. BŘEZNA 1965. 

Tím pro mě ten skvělý počáteční pocit z knihy bohužel končí. Po návštěvě řbitova jsem začala tušit, kam se celý děj bude ubíjet. A taky, že jsem se trefila. Stejně tak jsem trefila i finální zápletku knihy, ke které se poté poněkud zdlouhavě dostáváme. Je mi samozřejmě jasné, že nejde po celou dobu zachovat tajemno, ale tohle je něco, co mi na knize vadilo asi nejvíc.

Hlavní postavy jsou popsány velice dobře. Zejména se mi líbí Louisova manželka Rachel, která skrývá mrazivé tajemství z dětství a v průběhu knihy projde velkým vývojem. Ačkoliv jsem jí na začátku považovala za namyšlenou a povrchní, na konci knihy jsem si ji velice oblíbila a její části jsem doslova hltala očima.

Posledních 50 stránek se konečně začíná něco dít a příběh dostává tu správnou tajemnou a mrazivou atmosféru, na kterou jsem celou dobu čekala. I přesto je pro mě ale zklamáním. Všechny strašidelné jevy, které se tam objevují jsou i na můj vkus příliš přitažené za vlasy.

Samotný závěr knihy se mi líbil. Nechává čtenáři prostor na domyšlení dalšího vývoje příběhu, ale zároveň nepůsobí až příliš otevřeně.

Knize dávám tři hvězdičky, protože i přes veškeré nedostatky má kniha své kouzlo. Hodnotit musím také originalitu příběhu a schopnost Kinga vymýšlet stále nové a atraktivní příběhy, které se snad budou číst ještě po několik generací. Já jsem na Kinga touhle knihou určitě nezanevřela a ráda si od něj přečtu další knihy.



Stephen King
Stephen Edwin King (* 21. září 1947, Portland, Maine) je americký spisovatel hororů, jeden z nejproduktivnějších a čtenářsky nejúspěšnějších autorů současnosti, který se plných osm let léčil ze závislosti na kokainu. Mezi jeho slavná díla patří knihy Carrie, To, Mrtvá zóna a série Temná věž, ve filmovém zpracování prosluly především na jeho dílech postavené snímky Vykoupení z věznice Shawshank a Zelená míle. S manželkou Tabitou mají tři děti: Naomi Rachel, Joa Hilla a Owena Phillipa.





Žádné komentáře:

Okomentovat